روایتی که امام خامنهای دربارۀ فضیلت حضرت حمزه (س) به آن اشاره کردند
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۷۸۷۸
امام خامنهای در بخشی از فرمایشات خویش به فضیلتی از حضرت حمزه مبتنی بر روایتی از امام باقر علیهالسلام اشاره کردند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امام خامنهای در بخشی از فرمایشات خویش «در دیدار اعضای همایش بینالمللی حضرت حمزه سیّدالشّهدا» که محتوای آن در چند روز اخیر منتشر شد، به فضیلتی از حضرت حمزه مبتنی بر روایتی از امام باقر علیهالسلام اشاره کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما متن این روایت همان طور که رهبر انقلاب اشاره کردند، در خصال شیخ صدوق مطرح شده است. ماجرا از این قرار است که امام باقر علیهالسلام فرمود: زمانی که امیرالمؤمنین از جنگ نهروان بازگشت، در مسجد کوفه نشسته بود که رئیس یهودیان به حضورش آمد و عرض کرد یا امیر المؤمنین خبرهایى را میخواهم از شما بپرسم که جز پیغمبر و یا وصى پیغمبر کسى نتواند پاسخ آنها را بدهد؛ حال چنانچه اجازه میفرمایید بپرسم وگرنه صرف نظر کنم. فرمود: برادر یهودى هر چه میخواهى بپرس.
عرض کرد: ما در کتاب خود چنین یافتهایم که خداى عز و جل زمانی که پیامبرى برانگیزد، به او وحى میفرماید که از میان افراد خاندان خود کسى را که بتواند پس از وى کار امت را به دست گیرد، اختیار کند و از امت خود عهد و پیمان بگیرد که پس از او بر سر پیمان باشند و طبق عهدى که بستهاند رفتار کنند و خداى عز و جل جانشینان پیغمبر را در زمان حیات پیامبران و پس از وفات ایشان نیز آزمایش میفرماید. مرا آگاه بفرما که آزمایش جانشینان پیامبران چند بار است و پس از وفاتشان چند بار و اگر جانشینان پیغمبران در آزمایش مورد رضایت خداوند شدند سرانجام کارشان به کجا خواهد کشید؟
حضرت فرمود: به حق خدایی که یکتا است و دریا را براى بنىاسرائیل شکافت و تورات و انجیل را بر موسى و عیسى فرو فرستاد اگر جواب سؤال تو را درست گفتم اعتراف خواهى کرد که درست میگویم؟ عرض کرد: بله. فرمود: به حق خدایى که دریا را براى بنىاسرائیل شکافت و تورات را بر موسى فرو فرستاد اگر پاسخ پرسش تو را گفتم اسلام را خواهى پذیرفت؟ عرض کرد: بله.
امیرالمؤمنین فرمود: خداى عز و جل جانشینان پیامبران را تا پیغمبران زندهاند در هفت مقام آزمایش میفرماید تا فرمانبردارى آنان را بیازماید و چون اطاعتشان و نتیجه آزمایششان رضایتبخش شد به پیامبران دستور میدهد که تا زندهاند آنان را دوست خود گیرند و پس از مرگ هم جانشین خود قرار دهند و همه امتهایى را که اطاعت پیغمبر را لازم میشمرند بر اطاعت جانشینان الزام کنند.
سپس جانشینان را پس از آنکه پیغمبران بدرود حیات گفتند در هفت مقام آزمایش میفرماید تا پایه شکیبائى آنان را بیازماید و چون آزمایش رضایتبخش شد. سرانجام آنان را سعادت و نیک بختى قرار دهد تا با کمال خوشبختى به پیغمبران ملحقشان سازد.
رئیس یهودیان گفت: اى امیر مؤمنان درست فرمودى اکنون بفرما تا بدانم خداوند تو را در زمان حیات پیغمبر چند بار آزمایش فرمود و پس از وفات آن حضرت چند بار و سرانجام کار تو چه خواهد شد؟ فرمود: اى برادر یهود خداى عز و جل پس از رحمت پیامبرش در هفت مورد مرا آزمایش کرد.
امیرالمؤمنین نشست و رو به یهودى کرده و فرمود: اى برادر یهود همانا خداى عز و جل در زمان حیات پیغمبر مرا در هفت مورد آزمایش کرد.
سپس حضرت به بیان این هفت مورد پرداخت.
بعد فرمود: اى برادر یهود خداى عز و جل پس از فوت پیامبرش، در هفت مورد مرا آزمایش کرد:
... اما مورد چهارم: اى برادر یهود. کسى که پس از ابو بکر زمامدار شد در ورود و خروج همه کارها با من مشورت میکرد و طبق دستور من کارها را انجام میداد و در کارهاى سخت از من نظر میخواست و به نظر من رفتار میکرد، نه من کسى را سراغ دارم و نه اصحابم که به جز من در کارها با او مشورت کرده باشد و کسى هم جز من در خلافت پس او طعمى نداشت. چون مرگ ناگهانى او فرا رسید و بدون بیمارى قبلى که بتواند تصمیمى در حال صحت بگیرد از دنیا رفت، مرا یقین شد که حق خود را چنانچه دلم میخواست و در محیط آرام و بدون خونریزى به دست میآورم و دیگر پس از این خداوند بهترین امید و بالاترین ایده مرا پیش خواهد آورد، نتیجه کار دومى این شد که پرونده زندگانیاش موقعى بسته شد که عدهاى را کاندید و نامزد خلافت کرد که من ششمین آنها بودم و مرا با هیچ کدامشان برابر ندانست و همه حالات مرا از وراثت رسول خدا و خویشاوندى و نسب و دامادى به دست فراموشى سپرد در صورتى که هیچ یک از آنان را نه یکى از سوابق من بود و نه اثرى از آثار مرا داشتند خلافت را در میان ما به شورا واگذار کرد و فرزند خود را بر همه حاکم کرد و دستور داد که اگر طبق دستور او عمل نکردیم و مجلس شورى تشکیل ندادیم گردن هر 6 نفر ما را بزند.
اى برادر یهود آیا میدانی که براى همین پیش آمد ناگوار چه اندازه صبر و تحمل لازم است؟ آنان چند روزى که بودند هر کس به نفع خویش شروع به فعالیت و سخنرانى کردند.
اما من دست روى دست گذاشته و ساکت بودم و چون از من پرسیدند گذشته آنان و خودم را یاد آورشان شدم آثار خودم و آنان را گفتم و با اینکه خودشان میدانستند باز کاملا روشن ساختم که من استحقاق خلافت را دارم نه آنان به پیمانى که رسول خدا از آنان گرفته بود و رشته بیعتى را که به دست رسول خدا در گردن آنان محکم بسته شده بود به یادشان آوردم، اما حب ریاست و تحصیل قدرت در امر و نهى و دنیاطلبى و اقتداء به گذشتگان پیشین آنان را واداشت تا حقى را که خدا براى آنان ننهاده بود به دست گیرند و چون با یکى از آنان تنها میشدم روز بازپرسى خداوند را به یادش میآوردم و از انجام کارى که در دست اقدام داشت و سرنوشتى که براى خود تعیین میکرد بر حذر میداشتم او براى موافقت با من یک شرط میکرد و آن اینکه پس از خود خلافت را به او واگذار کنم چون دیدند که من جز در شاهراه هدایت قدم نمیزنم و به جز عمل کردن بکتاب خداى عز و جل و وصیت رسول حق و حقى را که خداوند براى هر فردى معین کرده به دست صاحبش سپردن و از حق دیگران بازش داشتن کارى از من ساخته نیست یکى از خود رأىها و سرسختهاى هیئت شش نفرى تندى کرد و کار را از دست من گرفت و بطمع شرکت در بهره بردارى از خلافت به دست ابن عفان سپرد و ابن عفان کسى بود که نه با او و نه با هیچ یک از حاضرین شورا از نظر اخلاقى مساوى نبود چه رسد به کمتر از آنان.
نه در سرآمد فضیلت آنان که غزوه بدر بود و نه دیگر فضایل اخلاقى که خداوند پیامبر و مخصوصین و خاندان پیغمبرش را به آن فضائل محترم و گرامى داشته بود و پس از همه این حرفها گمان ندارم که اصحاب شورى همان روز را به شب رساندند مگر اینکه از انتخابشان پشیمان شدند و عقب زدند و هر یک گناه را به گردن دیگرى میگذاشت و در عین حال خود و دیگران را ملامت میکرد.
سپس طولى نکشید که همان سرسختها در انتخاب ابن عفان او را کافر شمردند و از او بیزارى جستند عثمان نزد دوستان صمیمى خود رفت و به دیگر اصحاب رسول خدا مراجعه کرد و درخواست استعفا از بیعت خود کرد و از آشوبى که به پا کرده بود اظهار پشیمانى میکرد.
اى برادر یهود این پیش آمد از پیش آمد قبلى سختتر و دلخراشتر بود و بر بىتابى سزاوارتر من از این جریان آنچنان ناراحت شدم که قابل توصیف نیست و اندازهاى ندارد، اما چارهاى جز صبر نداشتم که بگذارم و بگذرم.
... من همانم که عمویم حمزة و برادرم جعفر و پسر عمویم عبیدة با خدا و رسولش بر سر کارى عهدى بستیم که همه وفادار بودیم رفیقان من پیش افتادند و من بخواست خداى عز و جل عقب ماندم و خداى تعالى در باره ما نازل فرمود آیه شریفه: رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلًا(مردانى که براستى با خدا عهد بستند بعضى از آنان در گذشت و بعضى در انتظار است، اماهیچ تغییر و تبدیلى در خود ندادند آنکه در گذشت حمزة و جعفر و عبیدة بودند و من به خدا قسم همانم که منتظر هستم.
نهجالبلاغه | چند ویژگی برای تقویت تقوا در انسان / دو مصداقِ عفت کلامانتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: امام خامنه ای امام علی ع امام خامنه ای امام علی ع اشاره کردند خداى عز و جل حضرت حمزه رسول خدا هفت مورد چند بار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۷۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت ورود قرآن به بدنه جامعه/ تشریح ماموریت های جامعه المصطفی
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید عیسی مسترحمی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به برگزاری ششمین گام برگزاری این کنگره در شهر تبریز، یادآور شد: کنگره بین المللی اندیشههای قرانی امام خامنه ای، از ۴ سال پیش و به همت جامعه المصطفی و با همکاری مراکز متعدد حوزوی و دانشگاهی عرصه بین الملل آغاز شد.
وی گزارشی از تشکیل شورای علمی و اجرایی این کنگره بین المللی ارائه و به همکاری بیش از ۱۸۰ مرکز در برگزاری آن اشاره نمود و خاطرنشان کرد: برگزاری کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی در دانشگاه آزاد تهران، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، نمایندگی جامعةالمصطفی در اصفهان، جامعةالمصطفی مشهد با همکاری آستان قدس و دانشگاه رضوی و اجلاس اساتید معارف کشور در دانشگاه معارف اسلامی قم، پنج اجلاسیه این کنگره هستند.
معاون علمی کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب، خدمت به ساحت قرآن کریم و تبیین و اشاعه اندیشههای قرآنی از دریچه افکار بزرگ علما را از مهمترین رسالتها و هدفگذاری مهم این کنگره دانست و ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در همان دوران جوانی پای به سکوی تفسیر مبانی قرانی گذاشته؛ بعد علمی، فقاهتی و تفسیری ایشان در بعد سیاسی پنهان شده است؛ لذا این کنگره به دنبال آشکار سازی جلوههایی از شخصیت علمی، فقاهتی و تفسیری امام خامنه ای است.
حجت الاسلام والمسلمین مسترحمی در ادامه ضمن تقدیر از شکوه همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی استان اذربایجان شرقی در برگزاری ششمین اجلاسیه این کنگره، کنگره اندیشههای قرآنی امام خامنه ای را بزرگترین کنگره علمی بعد از انقلاب دانست و ابراز داشت: دبیرخانه کنگره بین المللی اندیشههای قرانی امام خامنه ای تاکنون بیش از ۲۶۰۰ چکیده مقاله و ۱۸۹۳ مقاله علمی را در سطوح عالی حوزوی و دانشگاهی دریافت نموده است.
وی با بیان این که با توجه به سختگیریهای صورت گرفته و دقت نظر داوران، مقالات برتر این همایش در مجلات متعدد علمی - پژوهشی چاپ و منتشر میشوند، اظهار داشت: تاکنون ۱۴ کرسی نظریه پردازی، ۲۶۵ نشست علمی و ۷۲ کارگاه تخصصی با همکاری مراکز و مجموعههای علمی، ملی و بین المللی برگزار و ۲۵ جلد از آثار برتر کنگره به زیور طبع آراسته شده است.
مدیر گروه قران و علوم طبیعی جامعةالمصطفی ضمن اشاره به برگزاری پیش نشستهای متعدد در عرصه بین الملل و کشورهای اسیاسی، افریقایی و اروپایی و امریکایی، با بیان این که تمام مقالات این کنگره مبتنی با سامانه سمیم تحلیل و در فرایند ارزیابیهای متعدد قرار میگیرد، خاطرنشان کرد: این همایش را میتوان کارگاه علمی عظیم در رابطه با تبیین دیدگاههای قرانی صاحب نظران معارف الهی دانست.
وی به برخورداری مقالات برتر این کنگره از رتبه isc اشاره نمود و ابراز داشت: در روز برگزاری مراسم افتتاحیه ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشههای قرانی امام خامنهای، سه کمیسیون برگزار و در هر یک از آنها ۵ مقاله برتر با حضور اساتید و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی بررسی خواهد شد.
معاون علمی کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب ارائه گزارشی از محتواهای کمیسیون جهاد تبیین و تبلیغ، کمیسیون ویژه بانوان و کمیسیون بین الملل مبتنی بر ارائه ۵ مقاله به زبانهای اردو، آذری، عربی، انگلیسی و آلمانی از جمله ویژه برنامههای مراسم اختتامیه دانست.
حجت الاسلام والمسلمین مسترحمی با بیان این که نیمی از مقالات دریافتی کنگره را بانوان به رشته تحریر در آورده اند، اظهار داشت: در کمیسیونهای تخصصی ششمین اجلاسیه، ۱۵ مقاله که غالباً توسط اساتید و پژوهشگران استان آذربایجان شرقی نگاشته شدهاند، بررسی خواهند شد. بیش از ۲۵۰ مقاله بین المللی در قالب ۲۴ زبان به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است.
دانشگاه تبریز ششمین دانشگاه بزرگ کشور است
نصرالله زاده رئیس دانشگاه تبریز نیز در ادامه این نشست با بیان این که دانشگاه تبریز با ۲۰ دانشکده و مرکز پژوهشی و دانشگاهی از دانشگاههای پیشتاز و تأثیرگذار ملی و بین المللی در حوزههای مختلف دانش بنیانی است، اظهار داشت: دانشگاه تبریز ششمین دانشگاه بزرگ کشور و در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهانی قرار دارد.
رئیس دانشگاه تبریز به نقش اجتماعی دانشگاه تبریز و ورود آن به عرصههای فرهنگی و اجتماعی و رویکرد گفتمانی آن نمود و ابراز داشت: تبیین اندیشههای قرانی امامین انقلاب از جمله رسالتهای مهم مجموعههای علمی و دانشگاهی است؛ چرا که مقام معظم رهبری از پیشتازان ورود به مسائل قرانی در عرصه حکمرانی بوده، در دوران رهبری ایشان شاهد حضور پررنگ قران در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هستیم،
وی با تاکید بر این که دانشگاه تبریز با ورود به این عرصه در همکاری با نمایندگی جامعه المصطفی و نهادهای حوزوی و دانشگاهی استان نقشی مهمی در اشاعه اندیشههای قرانی امام خامنه ای داشته است، فعالیت گروههای علمی دانشگاه تبریز در این مسیر و میزبانی از پژوهشگران بین المللی را از افتخارات این مجموعه توصیف نمود.
رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبیین فرازی از اندیشههای قرانی امام خامنهای، به همیاری و همدلی مسئولان استان در برگزاری این همایش اشاره نمود و ابراز داشت: دانشگاه تبریز در همکاری با سایر دانشگاههای استان، ضمن تمرکز بر مباحث و محتواهای علمی قرآن محور و تقویت اتقان مباحث اندیشهای، کمیتههای تخصصی را ناظر به تنوع رویکرد مقالات ارائه شده برپا نماید.
وی در تبیین فرایند اجرایی رویداد بزرگ کنگره بین المللی اندیشههای قرانی امام خامنه ای، بحث حکمرانی قرانی رهبر معظم انقلاب را برگرفته از اندیشه اسلام ناب محمدی دانست و ابراز داشت: پژوهشگران دانشگاههای استان آذربایجان شرقی با ارائه مقالاتی فاخر موفق شدند تا گوشهای از آئینه تمام نمای اندیشه قرآنی امام خامنه ای را تبیین نمایند.
ساحت علم و فناوری و دانش بنیانی در اندیشه قرانی امام خامنه ای
نصرالله زاده به ساحت علم و فناوری و دانش بنیانی در اندیشه قرانی امام خامنه ای اشاره نمود و ابراز داشت: پرداختن به علم و دانش از تأکیدات امامین انقلاب و همواره مورد توجه امام خامنهای است؛ چرا که تأثیر علم و دانش بر حکمرانی اسلامی بحثی اجتناب ناپذیر است.
وی تربیت عالم و دانشمند، تولید علم و جهت دهی درست به این دو مهم را از مؤلفههای گفتمانی اندیشه امام خامنهای توصیف نمود و تصریح کرد: علم جهت دار انسان ساز بوده، اگر مبتنی بر آموزههای دینی و قرانی باشد، انسان را به تعالی میرساند.
رئیس دانشگاه تبریز اهمیت مأموریت گرایی دانشگاهها در منویات امام خامنه ای را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب پیشران دانشگاه حکمت بنیان در عرصه بین المللی است؛ دانشگاه حکمت بنیاد در کنار توجه به نیازهای دنیایی، بحث تزکیه و تعلیم را در بسترهای مختلف علمی و فناوری دنبال میکند.
وی به توسعه پارکهای علم و فناوری و پردیسهای دانشگاهی در کشور اشاره و این رویکرد را گامی مهم در پیشبرد دانشگاه حکمت بنیان برشمرد و اذعان داشت: دانشگاه تبریز با راه اندازی ۱۷۰ شرکت دانش بنیان و فناورانه، توانسته اقدامات ارزشمندی در این زمینه داشته، در عرصههای ملی و بین المللی بدرخشد.
نصرالله زاده در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به سخنرانان ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشههای قرانی امام خامنه ای گفت: در روز افتتاحیه آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان، استاندار محترم آذربایجان شرقی و حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی رئیس کنگره و آیت الله عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیة سخنرانی خواهند نمود؛ در فرایند برگزاری مراسم اختتامیه سه مقاله برتر ششمین اجلاسیه ارائه و کمیسیونهای تخصصی در رابطه با اندیشههای قرانی امام خامنه ای برگزار خواهد شد.
ششمین اجلاس اندیشههای قرآنی ۸ صبح ۲۳ اردیبهشت در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار و در عصر همان روز مراسم اختتامیه با ارائه محتواهای کمیسیونهای تخصصی و سخنرانان ویژه به کار خود پایان خواهد داد.
جامعه المصطفی میزبان دانشپژوهانی از ۱۳۰ ملیت جهان است
حجتالاسلاموالمسلمین رسول خضرلو رئیس ششمین اجلاسیه کنگره بینالمللی اندیشههای قرآنی امام خامنه ای در جمع اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارشی از فعالیتها و رویکردهای جامعه المصطفی، به گستره مخاطبانی المصطفی در عرصه بینالملل اشاره نمود و ابراز داشت: جامعه المصطفی میزبان دانشپژوهانی از ۱۳۰ ملیت جهان بوده، با تدوین نظامنامه رشتهها، بیش از ۴۰۰ رشته و گراشی علمی در حوزههای مختلف علوم اسلامی و انسانی را هدفگذاری نموده است.
رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این که کنگره بینالمللی اندیشههای قرآنی امام خامنه ای در ۸ استان و ۸ کشور جهان برگزار خواهد شد، اظهار داشت: روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشتماه در ششمین اجلاسیه این کنگره بین المللی، میزبان دانش پژوهانی از ۶۰ کشور جهان در شهر تبریز خواهیم بود.
وی با اشاره به این که برنامهریزی برپایی ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب در تبریز از ۸ ماه گذشته آغاز شده بود، اظهار داشت: در فرایند برنامه ریزیها نشستهای متعددی با حوزههای علمیه استان، دانشگاههای تبریز، آزاد، مرند، هنر و… برگزار و تبیین روش شناسی تفسیر، سبکهای تفسیری و رویکردهای حکمرانی در اندیشه قرآنی امام خامنه ای مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشههای قرانی امام خامنه ای مؤلفههای جهاد تبیین و سبک زندگی قرآنی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب را از مهمترین اهداف این کنگره توصیف و خروج از مهجوریت قرآن و ورود قران به بدنه جامعه را از اهداف بزرگ و عالیه این کنگره برشمرد.
حجتالاسلاموالمسلمین خضرلو گزارشی از رونمایی ۵ جلد کتاب از آثار این کنگره ارائه نمود و اظهار داشت: کتاب ۳ جلدی در حوزه تبلیغ و ارتباطات، کتاب ۱ جلدی مقالات بین المللی و ۱ جلد کتاب چکیده مقالات منتشر شد.
کد خبر 6100519